Gdańsk – cz. I

Niezwykłe położenie i ponad tysiącletnia historia sprawiają, że Gdańsk jest wyrazistym miastem, które kryje w sobie wiele tajemnic.

Nie ma Gdańska bez wolności.Czuć ją  wśród kamieniczek Starego Miasta,  pomiędzy dźwigami stoczniowymi Młodego Miasta, na pięknych piaszczystych plażach i w postindustrialnych halach, w parkach i w tunelach.

Gdańsk – piękne miejsce pełne tajemniczych zakamarków, dobra baza na wycieczki rowerowe w okolicach trójmiasta czy też na rowerową wyprawę na Hel…

Jadąc do Gdańska należy spędzić w nim kilka dni, gdyż weekend to może być za mało, zarówno, żeby poznać atrakcje, jakie oferuje nam samo miasto, jak i zobaczyć okolice.
Tradycyjnie wybierając się nad morze obowiązkowy jest spacer na plaże. Od razu jak tylko wypakowane są bagaże, tym razem też rowery, które zabraliśmy ze sobą pierwsze kroki skierowaliśmy na plażę. Z miejsca gdzie mieliśmy zakwaterowanie było około 4 km do plaży ale mając rowery – odległość pokonaliśmy szybko i jeszcze zdążyliśmy na zachód słońca. Uwielbiam szum fal, jaki dobiega do nas, gdy już zbliżamy się do morza i ta bezkresna woda sięgająca po sam horyzont. Zanim po kilku dniach widok ten nam spowszednieje – podziwiam z zachwytem i delektuję się jeszcze chwilę nim wejdę już całkiem na plażę.

Spacerem po mieście

Spacerując po Gdańsku natrafiamy na miejsca upamiętniające Jana Heweliusza. Mniej znany od Kopernika, ale również zasłużony dla rozwoju astronomii – jest twórcą naukowej wiedzy o Księżycu. Badał prawie wszystko, plamy na słońcu, powierzchnię księżyca, mierzył pozycję planet, a nazwy gwiazdozbiorów, które nadał, obowiązują do dziś.

Zwiedzając Stare Miasto – odkrywamy coraz to piękniejsze królewskie kamieniczki, odbudowane po II wojnie światowej. Otwierają Długi Targ, a z ich okien rozciąga się piękny widok na fontannę Neptuna i Dwór Artusa.

Zielona Brama – to największa brama miejska w Gdańsku, która obecnie jest siedzibą oddziału Muzeum Narodowego i Gdańskiej Galerii Fotografii.

Zielona Brama zamyka najbardziej reprezentacyjny plac w mieście – Długi Targ. Po jej drugiej stronie docieramy do miejsca wypływania statków wycieczkowych, najciekawszy z nich to Czarna Perła – gdzie możemy poczuć się niemalże jak Jack Sparrow z „Piraci z Karaibów”. Stąd też będziemy wypływać na naszą wycieczkę rowerową na Hel.

Przechadzając się po Długim Targu nie zapomnijcie skręcić w ulicę Mariacką. Od dawna jest zamknięta dla ruchu kołowego, tętni życiem przez cały rok. Można tu zawsze spotkać turystów rodzimych i zagranicznych. Wędrują po starym granitowym bruku, podziwiając kunszt dawnych mistrzów i maestrię współczesnych artystów gdańskich.

Muzeum Bursztynu

Jedno z najmłodszych gdańskich muzeów, swoje podwoje otworzyło w czerwcu 2006 roku. Muzeum Bursztynu prezentuje historię powstania bursztynu, jego właściwości, pozyskiwanie oraz obróbkę na przestrzeni dziejów – od czasów najdawniejszych do współczesności.

Wieża Więzienna i Katownia, które od niedawna są siedzibą Muzeum Bursztynu – mieści również na najwyższej kondygnacji nowy punkt widokowy.  Miasto możemy podziwiać z wysokości 40 metrów.

Targ Węglowy

Targ Węglowy zyskuje nowe oblicze. Za sprawą projektu „Gdańsk/Open Mind/ Open Space”, na Targu są zamontowane  obiekty nawiązujące do dorobku Jana Heweliusza – latarnie i siedziska w kształcie planet, a kluczowym elementem jest zegar wodny, powstał na planie koła o średnicy 1,5 m ma 4 m wysokości. W zegarze ma być umieszczona pompa, wewnątrz której będzie krążyć 300 litrów wody.

Nieopodal znajdziemy również Drzewo Millennium, współczesny pomnik, w formie drzewa ze stali nierdzewnej polerowanej, upamiętniający 1000-lecie Gdańska.

Drzewo powstało dzięki pomysłowi Leonarda Andrzeja Dajkowskiego – honorowego prezesa Stowarzyszenia Polskich Artystów Kowali, który doprowadził do powstania drzewa millenium. Trzon drzewa przygotowany został w jego pracowni kowalstwa artystycznego w Gdańsku, a kowale z całego świata mieli okazję dowieść lub dosłać elementy drzewka.

Trzon drzewa jest pięcioramienny – co miało przypominać otwartą dłoń i jest symbolem solidarności ludzi pracy z całego świata. Na drzewie znajdują się między innymi: gałęzie z liśćmi klonu, dębu, lipy i innych drzew, w gałęziach drzewa ptaki, motyle, jaszczurka, pająk, syrenka warszawska, żuczek z Wielkiej Brytanii, gałązka eukaliptusa od kowali z Australii.